Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
SAR-3000 ORKAN zwodowany w Stoczni Marynarki Wojennej PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
12.06.2010.
Image
 
Powiększ:   1    2    3    4
 
11 czerwca br. w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni przeprowadzone zostało wodowanie pierwszego statku ratowniczego I kategorii typu SAR-3000 dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR (ang.: Search And Resque).
 
Image
Jak z dumą podkreślił prezes Kraiński – po raz pierwszy od 20 lat polska stocznia zbudowała dla polskiego armatora, zaprojektowany w polskim biurze konstrukcyjnym statek
 
Przybyłych na uroczystość powitał prezes zarządu stoczni Roman Kraiński, szczególnie matkę chrzestną, Wiceminister Infrastruktury, panią Annę Wypych-Namiotko, przedstawicieli armatora: dyrektora Służby SAR Marka Długosza i jego zastępcę d/s operacyjnych Marka Szczepaniaka, kierownika Biura Techniki i Zaopatrzenia Ryszarda Plata, ks. prałata komandora Bogusława Wronę - Dziekana Marynarki Wojennej, Kapitana Portu w Gdyni kpt.ż.w. Piotra Żenni, przedstawicieli Polskiego Rejestru Statków: Lecha Maćkowskiego, Szefa Służby Nadzoru Statków oraz Janusza Dillinga, prezesa Przedsiębiorstwa Projektowo-Usługowego PROREM Sp. z o.o. – Wiesława Sarnaszka i wiceprezesa Jarosława Sarnaszka – współtwórców jednostki, przedstawiciela Akademii Marynarki Wojennej komandora porucznika Roberta Kościelaka – kierownika ośrodka szkolenia ratowniczego oraz wszystkich gości i przedstawicieli załogi (CeSpi).
 
Image
Kilka słów od dyrektora Marka Długosza z wyrazami podziękowania za wielkie zaangażowanie w budowę statku wszystkich, którzy brali w niej udział
 
Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)
Ksiądz prałat kmdr. Bogusław Wrona dokonał poświęcenia jednostki

 Image
 
Image
 
Powiększ:   1    2    3    4
 
Minister Anna Wypych-Namiotko, zanim uderzyła siekierką (w linę zwalniającą butelkę szampana celem jej rozbicia o burtę), wypowiedziała tradycyjną formułę: „Nadaję ci imię ORKAN, płyń z pomocą ludziom morza, rozsławiając polskiego ratownika i stoczniowca”. Mikrofon trzymał prezes Roman Kraiński – najbardziej przez księdza Wronę poświęcony prezes w historii wodowań (ale to chyba dobry znak był)
 
Image
 (aby powiększyć - kliknij fotkę)
 
* * *

Statek przeznaczony będzie do prowadzenia działań związanych z poszukiwaniem i ratowaniem życia ludzkiego na Morzu Bałtyckim w polskiej strefie odpowiedzialności za poszukiwanie i ratownictwo, w każdych warunkach hydrologiczno-meteorologicznych, udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy medycznej, jak również prowadzenie długotrwałych działań poszukiwawczych. W ramach współpracy międzynarodowej wynikającej z ratyfikowanych przez Polskę konwencji oraz umów dwustronnych statek może być kierowany do akcji ratowniczych do stref odpowiedzialności za ratownictwo państw sąsiadujących na wezwanie właściwych organów tych państw.

Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)
 Marek Chmielewski – Project Manager budowy statku

Funkcje podstawowe statku:

•    poszukiwanie ludzi i obiektów na morzu,
•    ewakuacja ludzi ze statków, powierzchni wody i środków ratunkowych oraz ich transport do portów schronienia,
•    ewakuacja medyczna,
•    udzielanie poszkodowanym pierwszej pomocy medycznej,
•    współdziałanie ze śmigłowcami w akcjach SAR wraz z przekazywaniem rozbitków,
•    koordynacja działań ratowniczych poszukiwawczych w przypadku działania kilku jednostek ratowniczych oraz długotrwałych akcji poszukiwawczych i ratowniczych.


Funkcje dodatkowe w zakresie udzielania pomocy ludziom na jednostkach w niebezpieczeństwie:
•    holowanie małych statków o długości do 25 [m], jeśli dowodzący działaniami ratowniczymi uzna, że jest to najbezpieczniejszy sposób ratowania życia ludzi na zagrożonej jednostce,
•    gaszenie pożarów w celu dotarcia do uwięzionych ludzi na płonącym statku,
•    podwodne prace ratownicze do głębokości 20 [m] w celu uratowania ludzi na tonącej jednostce,
•    przekazywanie paliwa w morzu jednostkom SAR 1500,
•    zasilanie w energię elektryczną innych statków,
•    odpompowywanie wody w celu niedopuszczenia do zatonięcia jednostki,

Główne parametry statku:
1.    Długość całkowita – 36,90 m,
2.    Szerokość kadłuba – 8,10 m,
3.    Zanurzenie konstrukcyjne – 2,50 m,
4.    Wysokość boczna – 3,90 m,
5.    Pojemność rejestrowa – około 276 GT,
6.    Maksymalna moc napędu głównego – 4920 kW,
7.    Prędkość max. statku – 24 węzły,
8.    Max ilość osób, które statek może podjąć jednorazowo – 150 osób.

Image
Budowniczy statku Rafał Kuźma-Ebel

W trakcie budowy są dwa statki typu SAR-3000 finansowane z budżetu państwa w ramach wieloletniego „Programu Rozwoju Służb Ratownictwa Morskiego na lata 2007 - 2010” zatwierdzonego uchwałą Rady Ministrów nr 75/2009 z dnia 09.06.2009 roku, zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Program rozwoju służb ratownictwa morskiego w latach 2007 – 2009”. Statki te mają zastąpić przestarzałe jednostki ratownicze typu R-17 i R-27, budowane w latach 1970 – 1973, które ze względu na wiek, jak i zdolności operacyjne muszą być w najbliższych latach wycofane ze służby. Nowoczesne statki II kat. typu SAR-1500, w które Służba SAR została wyposażona w ostatnich latach służą do wykonywania krótkotrwałych akcji (autonomiczność pływania ograniczona zapasami paliwa do 6 godzin, brak warunków socjalno-bytowych dla załogi).

Kadłub i nadbudówki będą wykonane ze stopów aluminium, co pozwoli na zmniejszenie ciężaru jednostki, jednak odpowiednie wzmocnienia kadłuba i zwiększona grubość poszycia w części dziobowej pozwolą na żeglugę w pokruszonym lodzie.
Statek został zaprojektowany jako jednostka trzyśrubowa z dwiema niezależnymi siłowniami.

Image
 
Image
Dyrektor d/s restrukturyzacji Adam Krzemiński, zapytany o przyszłość przeżywającej trudności stoczni stwierdził, że dzień dzisiejszy, czyli postawienie firmy w stan upadłości ugodowej stwarza najlepsze z możliwych warunków do wyprowadzenia jej na prostą i rentowną drogę, nie tylko w produkcji wojskowej, ale i cywilnej, która odgrywa coraz większą rolę

W siłowni rufowej umiejscowione są dwa zespoły napędowe o mocy 1440 kW każdy, zapewniające jednostce pływanie z prędkością marszową 15 w. W siłowni dziobowej umieszczony będzie jeden zespół napędowy o mocy 2040 kW, który łącznie z dwoma poprzednimi zapewni jednostce prędkość maksymalną 24 w.
Statek będzie posiadał bardzo dobre możliwości manewrowe

Sterówka została wyposażona w dwa pulpity:
- pulpit sterująco – kontrolny
- pulpit koordynatora akcji ratowniczej
Dodatkowo statek będzie posiadał zewnętrzne stanowisko dowodzenia wyposażone w system sterowania statkiem oraz systemy łączności radiowej i wewnętrznej.

Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę) 
Moment przekazania przez dyrektora Długosza pamiątki chrztu dla matki chrzestnej

Jednostka jest wyposażona w łódź ratowniczą umieszczoną w doku, w rufowej części pokładu głównego. Wodowanie łodzi będzie się odbywać poprzez otwarcie furty rufowej. Łódź jest przeznaczona do prowadzenia akcji ratowniczej w trudnych warunkach, gdy bezpośrednie działania statku mogą powodować zagrożenie dla ratowanych oraz na akwenach płytkich, na których ze względu na zanurzenie nie będzie mógł operować statek. Łódź posiada napęd strugowodny, jest zatem bezpieczna dla rozbitków.
Do podejmowania rozbitków z wody przewidziano także dwa komplety automatycznych siatek dla rozbitków rozmieszczonych na obu burtach statku, rozwijanych i podnoszonych przy pomocy hydraulicznych siłowników.

Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę) 
Tort przygotowany na poczęstunek po wodowaniu, działająca tego dnia dość ostro (po siekierce – z nożem) podzieliła pani minister Anna Wypych-Namiotko przy asyście pani Danuty Kamieńskiej z Biura Zarządu i Kadr SMW

Statek będzie wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia do poszukiwania rozbitków. Prócz trzech silnych reflektorów (1000 W każdy), sterowanych zdalnie ze sterówki, będzie posiadał najnowszej generacji, amerykański system termo-noktowizyjny ze stabilizacją, obróbką sygnału wizyjnego i wizualizacją na ekranie monitora oraz archiwizacją zapisu, zintegrowany z systemem nawigacji statku. Na statku przewidziano również system nasłuchu zgodny z SOLAS wyposażony w cztery kierunkowe mikrofony do odbioru sygnałów z  zewnątrz. Panel alarmowy systemu zostanie umieszczony na mostku.

Na statku przewidziano specjalne pomieszczenie dla osób ciężko poszkodowanych oraz bogate wyposażenie medyczne przystosowane do:
- wyprowadzania rozbitka ze stanu hipotermii
- prowadzenia tlenoterapii
- podtrzymywania funkcji układu krążenia.

Image
 
Powiększ:   1    2
 
No i już pływalność
 
 

Z chwilą wejścia do eksploatacji będzie najnowocześniejszą jednostką ratowniczą na Morzu Bałtyckim i jedną z najnowocześniejszych w Europie.

 
Opis statku: Stocznia Marynarki Wojennej
Zdjęcia: Tadeusz Lademann i Cezary Spigarski
Zmieniony ( 17.06.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej