Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
Gdyńska Nauta: rozmowa z zarządem... PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
23.03.2010.
Image
 
Stocznia Remontowa NAUTA S.A. w Gdyni rok 2009 zakończyła przychodem o 30 proc. mniejszym od uzyskanego w roku poprzednim, kiedy jej ogólna sprzedaż wyrobów i usług wyniosła ok. 130 mln złotych, by w roku 2009 - ponad 97 mln zł. W zasadzie nie spodziewano się tu lepszego wyniku, bo i w budowie nowych jednostek, i w ich remontach sytuacja w światowym przemyśle okrętowym nadal kryzysowa. I nic nie wskazuje na to, że ulegnie ten wynik odczuwalnej poprawie w roku bieżącym.
Pewnie utrzyma się na zeszłorocznym poziomie - przewiduje zarząd stoczni, jego prezes i dyrektor naczelny Romuald Kowalski
 
Image
 
oraz członek zarządu, zastępca dyrektora, Tadeusz Zielonka.
 
Image
 
Mówiąc jednak o tym wyniku dodali, że mimo obniżki w nim przychodu o wspomniane 30 proc w stosunku do wypracowanego w roku 2008, zapewnił firmie nadwyżkę finansową, co z kolei umożliwiło finansowanie działalności stoczniowej bez pożyczek i kredytów. Przytoczony wynik odnosi się do NAUTY, jako spółki - matki, tyle, że nadwyżkę finansową uzyskały także spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a wchodzące w skład jej Grupy.
Co się tyczy struktury wykonywanych w stoczni prac? Od lat jest ona prawie niezmienna: mniej więcej 50 proc. stanowią o różnym zakresie remonty statków, i tyleż ich przebudowy. Pośród klientów stoczni najwięcej zleceń w minionym roku pochodziło od armatorów z Norwegii, pozostali to armatorzy z Danii, Holandii, Niemiec, Islandii. Z krajowych około 22 proc. z puli usług stoczni skorzystała głównie Marynarka Wojenna. Sprawę nieco uściślając: stocznia w omawianym roku 2009 wyremontowała 72 statki oraz wykonała 6 ich przebudów, polegających na przedłużeniu kadłuba każdego statku.
Najważniejszym jednak wydarzeniem, niemal o wymowie spektakularnej, w tymże roku stało się nabycie przez NAUTĘ aktywów z majątku Stoczni Gdynia S.A. za kwotę 57 700 tysięcy złotych. Przystępując do przetargu w sprawie tych aktywów zarząd stoczni miał zamiar wejść w posiadanie „gdyńskiego” małego suchego doku wraz z częścią lądową z wybranym pasmem nabrzeży (prezes Kowalski: dysponowaliśmy pewnym zapasem środków finansowych), ale większą kwotę zarządcy kompensacyjnemu zaproponowała warszawska firma Energomontaż Północ S.A. NAUTA zatem wybrała wariat nabycia stoczniowych aktywów bez tegoż doku, zakładając w określonym czasie zakup doku pływającego.
Trzeba tu jednak wyjaśnić – jak mówią panowie Kowalski i Zielonka – że dla stoczni NAUTA sprawa wykupu części aktywów Stoczni Gdynia S.A. podyktowana została koniecznością przeniesienia jej na inny teren, ponieważ obecny, położony prawie w środku miasta Gdyni, od dłuższego czasu stawał się dlań coraz bardziej uciążliwy; z jednej strony był temu miastu przeszkodą w planowaniu na tym terenie korzystnych inwestycji, zaś z drugiej – samej stoczni ograniczał możliwości jej rozwoju.
 
Image
 
Tak więc ogłoszenie przetargu na wykup określonego pakietu wspomnianych aktywów/akcji „gdyńskiej” otworzyło NAUCIE możliwość „przeprowadzki” na nowy obszar, nie kolidujący z zamiarami planistycznymi władz miasta. Przy czym za te aktywa stocznia zapłaciła ze swojej nadwyżki finansowej oraz ze środków pochodzących z wydanych obligacji; dla których zabezpieczeniem jest obecny teren, z racji swego położenia w mieście - o wysokiej wartości.
Kiedy dokonana zostanie ta „przeprowadzka”?
Według zarządu NAUTY przeniesienie jej produkcji na „nowy teren” powinno nastąpić do końca 2011 roku. Na razie stocznia nie planuje zwiększać zatrudnienia poprzez przyjęcie do pracy ludzi z byłej już gdyńskiej stoczni. Liczyć natomiast będzie na współpracę kooperacyjną z nimi, jeśli podejmą się własnej działalności gospodarczej.
O etapach przeprowadzania się NAUTY na wykupiony teren będziemy jeszcze informować.

Henryk Spigarski
Zdjęcia: Cezary Spigarski
Zmieniony ( 17.06.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej