Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
Rynek przewozów promowych z Polski do Szwecji w 2014 roku PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
14.02.2015.
Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)
 
Statystyki podsumowujące rynek przewozów promowych w 2014 roku pokazują ożywienie w przewozach pasażerskich, przewozach samochodów osobowych oraz w wymianie handlowej między kontynentem a Skandynawią. Liderem posiadającym 45,6 proc. udział w przewozach pasażerskich pozostaje niezmiennie Stena Line, która w 2014 roku może pochwalić się także wzrostem o 3,2 proc. w segmencie samochodów osobowych oraz tytułem lidera wzrostu w przewozach frachtowych. W tym segmencie Stena Line zanotowała aż 13,6 proc. wzrost w porównaniu z 2013 rokiem.

Przewoźnicy promowi z Polski do Szwecji rok 2014 mogą zaliczyć do udanych. Niemal wszyscy operatorzy przewożący pasażerów zakończyli go lepiej niż rok 2013. Łączny wzrost liczby pasażerów wyniósł 11,4 proc. Również rynek przewozów frachtowych odnotował wzrost o 7 proc., a to dzięki wynikowi Stena Line, która zanotowała 13,6% zmianę na plus w porównaniu z rokiem 2013.

Rynek przewozów pasażerskich
Linia Gdynia-Karlskrona w 2014 roku cieszyła się bardzo dużym powodzeniem. Promami przewoźnika Stena Line podróżowało ponad 560 000 pasażerów, co stanowi 45,6 proc. udziałów w tym segmencie rynku. Promami Stena Line z Gdyni w ubiegłym roku popłynęło o ponad 50 000 osób więcej niż w roku 2013. Sukcesów Stena Line na rynku przewozów pasażerskich można upatrywać m.in. w bogatej ofercie turystycznej armatora, która z roku na rok przyciąga coraz większą liczbę zainteresowanych. Nie bez znaczenia pozostaje również wysoki komfort podróży, który oferują bliźniacze promy pasażerskie. Na Stena Spirit i Stena Vision pasażerowie mają do swojej dyspozycji szeroki wybór kabin, restauracje, dyskotekę, profesjonalne SPA czy dodatkowe atrakcje na pokładzie. Wszystkie te czynniki wpływają na to, że Stena Line przoduje w statystykach wśród przewozu pasażerów, w porównaniu do innych przewoźników.
 
Image
 
 
Rynek przewozów frachtowych
W 2014 roku Stena Line zanotowała również wzrost liczby przetransportowanych jednostek frachtowych. Wyniósł on 13,6 proc. w stosunku do roku 2013. Pozostali przewoźnicy: Unity Line i Polferries zakończyli ubiegły rok z ujemnymi statystykami. Wzrost odnotowany przez Stena Line był jednak na tyle duży, że pomimo iż inni przewoźnicy przewieźli mniejszą ilość jednostek frachtowych, to całościowy bilans rynku pozostał dodatni. Rynek może wyglądać nawet lepiej, ponieważ dane nowego gracza na rynku - TT Line operującego na linii ze Świnoujścia do Trelleborga - zostały ujęte w statystykach jedynie cząstkowo (do końca października, Cruise and Ferry Info nie podał danych TT Line za listopad i grudzień).
 
Image
 
 
W przypadku Stena Line istotnym czynnikiem wzrostu był fakt otwarcia przez przewoźnika nowego terminalu intermodalnego w Karlskronie.
- Już od jakiegoś czasu przygotowaliśmy się na nowe wyzwania. W ciągu ostatnich kilku lat Stena Line poczyniła znaczące inwestycje w linię Gdynia-Karlskrona. 31 marca 2014 w Karlskronie został otwarty terminal intermodalny dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej-prom zarówno do, jak i z Europy oraz Skandynawii przez Gdynię i Karlskronę. Dzięki tej inwestycji Karlskrona Baltic Port stał się portem w pełni intermodalnym. W ten sposób wzrosło jego znaczenie jako hubu dla towarów przesyłanych pomiędzy Skandynawią a resztą Europy. Oznacza to nowe perspektywy rozwoju operacji logistycznych. - poinformował Henryk Kałużny, Freight Manager Poland & Ukraine, Stena Line.

Perspektywy na przyszłość
Stena Line wierzy w rozwój na linii Gdynia-Karlskrona, wciąż rozbudowuje swoją ofertę, zarówno dla pasażerów jak i frachtu. Od 2010 roku na linii Gdynia-Karlskrona wymieniano flotę. Do nowych na tej trasie statków pasażerskich Stena Spirit i Stena Vision w 2013 roku dołączył kolejny prom typu ro-pax - Stena Alegra, wymieniony później na Stena Baltica.
 
Image
 
- Na początku 2015 roku zwiększyliśmy częstotliwość kursowania Stena Baltica, dzięki czemu jesteśmy przygotowani na dalszy wzrost popytu na przewozy frachtowe. W tej chwili na etapie zaawansowanym są również plany budowy nowego terminalu promowego w Gdyni. Terminal ma powstać w ciągu najbliższych lat i umożliwić obsługę statków jeszcze większych niż dotychczasowe. Ponadto na początku 2015 roku Stena Line rozpoczyna testowanie metanolu jako alternatywnego paliwa. Badamy także technologie płuczek oraz rozważamy wykorzystanie LNG jako paliwa. Są to działania odpowiadające na wymogi związane z wejściem w życie 1 stycznia 2015 roku tzw. „dyrektywy siarkowej”.- powiedział Henryk Kałużny.

Statystyki Stena Line 2014 - dane pochodzą z Cruise&Ferry Info*:
Pasażerowie: Stena Line 560 040  +10,0% / cały rynek +11,4%
Samochody osobowe: Stena Line 95 915 +3,2% / cały rynek +6,7%
Jednostki frachtowe: Stena Line  116 828 +13,6% / cały rynek +7,0%

*wyniki TT Line uwzględniono do końca października (Cruise&Ferry Info nie podało danych TT Line za listopad i grudzień ze względu brak informacji)

Dodatkowych informacji przedstawicielom mediów udzielają:

Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska
rzecznik prasowy Stena Line Polska

tel. kom. 508 002 706
tel. 58 660 92 45

Agnieszka Nowakowska
KonkretPR

tel. kom. 507 086 266
tel/fax. 22 628 50 42
 
Zdjęcia: Stena Line, Cezary Spigarski
 
* * *
 
Trochę więcej o Stena Line
Stena Line jest szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 23 trasach, posiada ponad 40 promów, zatrudnia blisko 6000 pracowników. Roczne obroty koncernu przekraczają 10 mld koron szwedzkich. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 14 mln pasażerów, 3 mln samochodów osobowych oraz 1,9 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.).

W Polsce Stena Line jest obecna od dwóch dekad. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza około pół miliona pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Baltica, jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy Stena Sphere sięgają 58 mld koron szwedzkich rocznie. Stena Sphere zatrudnia 19 000 pracowników na całym świecie.
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej