Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
Wyniki portu gdyńskiego za rok 2014 PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
27.01.2015.
 Image
 
Rozpoczynając konferencję prezes Janusz Jarosiński nie ukrywał zadowolenia z faktu zakupu z końcem stycznia 2014 r. Nabrzeża Gościnnego od Stoczni Marynarki Wojennej (zajrzyj tu - klinij). Jak powiedział: "...właśnie wtedy został naciśnięty guzik zapoczątkowujący możliwość przyjmowania do gdyńskiego portu większych statków...". Również przedstawiając inne ubiegłoroczne wydarzenia, za bardzo ważne uznał zakończenie w czerwcu roku poprzedniego wszelkich działań prywatyzacyjnych w spółkach, w których ZMPG-a S.A. posiadał 100% udziały. Podkreślił, że osiągnięte wyniki roku 2014 są bardzo imponujące i w niejednym miejscu zostało to zauważone - było wiele nagród. Ciekawe są również plany inwestycyjne na kolejne lata. Bardzo też był zadowolony ze wzrostu przeładunków w porcie o prawie 10% w stosunku do roku 2013, uważanego za rekordowy...
 
powiększ     powiększ     powiększ     powiększ     powiększ
 
 
26 stycznia br. odbyła się w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. tradycyjna prasowa konferencja wynikowa. Jest to dobra okazja do przedstawienia mediom wyników działalności Spółki za 2014 rok, a także najważniejszych wydarzeń portowych minionego roku. Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego (przed weryfikacją przez biegłego rewidenta) ubiegły rok ZMPG-a S.A. zakończył zyskiem netto w wysokości 110,1 mln zł. Wzrost wyniku finansowego, w stosunku do roku 2013, o 63 mln zł wiąże się głównie z prywatyzacją Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia Sp. z o.o. (zysk z transakcji wyniósł 45,4 mln zł). Pod względem operacyjnym miniony rok był również bardzo udany. Obroty ładunkowe wzrosły o blisko 10% osiągając rekordowy w historii gdyńskiego portu poziom 19,4 mln ton.
 
Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)
 
Następnie wiceprezes Krystyna Szambelańczyk przedstawiła i omówiła wyniki finansowe portu, gdzie najważniejsze, wynikające z najmu i opłat portowych stanowiły ponad połowę w strukturze przychodów ub. roku. Podkreśliła też, że bardzo dobry wynik w operacjach finansowych spowodowany był sprzedażą udziałów w Bałtyckim Terminalu Drobnicowym. Stwierdziła, że wpływy wynikające np. z usług najmu mają charakter wzrostowy i są bezpośrednim skutkiem poczynionych w porcie inwestycji i oddaniu do użytku nowych powierzchni magazynowych i biurowych (zresztą w końcowej części konferencji również prezes Janusz Jarosiński, powiedział że dzisiaj port stara się na obrzeża swego terytorium przenosić istniejące biura i budować tam nowe obiekty). Również opłaty portowe będą wzrastać z uwagi na rosnące możliwości portu w przyjmowaniu coraz większych statków. Generalnie, jak powiedziała pani wiceprezes, aby port zarobił 1 złotówkę przychodu - musi wydać ok. siedemdziesięciu kilku groszy (coś mi mówi, że przecież właśnie o to chodzi w inwestowaniu aby wyjąć więcej niż się włożyło :) i chyba wynik na poziomie dwudziestu kilku groszy do złych nie należy - dop. red.)

Najważniejsze miejsce w czasie konferencji zajęła, jak zawsze, szeroka prezentacja zamierzeń inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w kolejnej perspektywie trzyletniej. Warto odnotować, że w latach 2003 - 2014 ZMPG-a S.A. zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 959 mln zł (w tym ponad 70% w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 212 mln zł pochodzi z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych na lata 2015-2017 to kolejne 610,3 mln zł.
 
Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)
 
Dalej głos zabrał wiceprezes Walery Tankiewicz, przedstawiając dokonania i zamierzenia inwestycyjne. Jak powiedział z wydanych na inwestycje w roku 2014 ponad 192 mln zł - ponad 145 mln pochłonęły wydatki na inwestycje strukturalne (nabrzeża, akweny portowe, drogi, tory), a prawie 45 mln. wydano na suprastrukturę (place składowe, magazyny, inne obiekty - np. biurowce). Za najbardziej jak się wyraził "rozpędzone" zadania roku minionego uznał prace związane z rejonami Nabrzeża Bułgarskiego i Szwedzkiego. Za kluczowe zadanie kolejnego okresu inwestycyjnego uznał powiększenie obrotnicy nr 2 i pogłębienie generalnie całego portu do 16 metrów oraz toru podejściowego do 17 m (wielkie zadanie inwestycyjne obecnie na etapie projektów). Trzeba przypomnieć, że jest o co walczyć. Powiększenie obrotnicy nr 2 umożliwi manewrowanie statkami do 385 m długości, co w przypadku kontenerowców - da możliwości największym jednostkom tego typu. (Gdański DCT dzisiaj już ma głębokość 16 m i przyjmuje największe kontenerowce świata...)
 
 Image
 
 powiększ     powiększ     powiększ

Więcej interesujących informacji na temat realizacji zadań w roku 2014 (w tym najważniejszych zadań inwestycyjnych) oraz zamierzeń na kolejne lata można znaleźć w załączonym materiale (informacja prasowa - kliknij oraz prezentacja - kliknij).

Dział PR ZMPG-a S.A.
Zdjęcia: Tadeusz Lademann i Cezary Spigarski (i komentarz)
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej