Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
Położenie stępki w Stoczni Nauta PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
15.01.2015.
Image
 
 
W czwartek, 15 stycznia w Stoczni Nauta odbyło się położenie stępki oraz umieszczenie szczęśliwych monet pod sejner rybacki, który stocznia buduje na zamówienie Fitjar Mekaniske Verksted AS. Jest to szósta jednostka rybacka, która powstaje w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta. Don Ole trafi do zamawiającego w czerwcu 2015 r.
Wraz z położeniem stępki budowa statku Don Ole przechodzi do kolejnego etapu - przygotowane wcześniej elementy kadłubowe będą teraz scalane i wyposażane w niezbędne urządzenia. W symbolicznej ceremonii, otwierającej budowę uczestniczyli przedstawiciele norweskiej stoczni oraz reprezentanci peruwiańskiego armatora - pana Jana Martina Giske zrzeszonego w armatorskiej grupie Austral. Zgodnie z kontraktem zawartym we wrześniu 2014 r. Nauta wykona częściowo wyposażony kadłub. Statek będzie miał ponad 60 m długości i ponad 12 m szerokości.

Sejner został zaprojektowany tak, by mógł być napędzany jednym silnikiem o mocy ok. 3000 kW, połączonym ze śrubą napędową poprzez wał i dwubiegową skrzynię biegów. Siłownia będzie składała się z dwóch generatorów wysokoprężnych, generatora wału i jednego generatora awaryjnego. Jednostka będzie wyposażona w nowoczesne rozwiązania łowcze, dzięki czemu połów będzie odbywał się za pomocą pompy, która przetransportuje ryby do separatora pokładowego, a następnie do 9 zbiorników z wodą. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów. Budowa prowadzona jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas.

W ostatnim czasie jest to kolejne położenie stępki w stoczni Nauta. Dokładnie tydzień temu szczęśliwe monety położono pod kadłub jednostki naukowo-badawczej, którą w Naucie zamówił Uniwersytet w Goeteborgu. Portfel zamówień Zakładu Nowych Budów Stoczni Nauta na kolejne miesiące obejmuje budowę jednostek różnego typu - oprócz sejnerów floty łowczej, stocznia ma zakontraktowane budowy jednostek naukowo-badawczych oraz statku pomocniczego do obsługi farm wiatrowych. W ten sposób Nauta buduje zróżnicowaną ofertę produktową i ma okazję współpracować z klientami reprezentującymi różne gałęzie gospodarki morskiej - mówi Krzysztof Juchniewicz, Prezes Zarządu Stoczni Nauta.

PODSTAWOWE DANE STATKU:
Długość całkowita: 60,5 m
Długość pomiędzy pionami: 53,35 m
Szerokość: 12,6 m
Zanurzenie: 8,0 m

Źródło: Nauta S.A.
Zdjęcia: Nauta, Jarosław Staluszka

* * *

Stocznia Nauta jest przykładem połączenia wieloletniej tradycji z nowoczesnością. Nauta jest najstarszą polską stocznią -prowadzi działalność nieprzerwanie od 88 lat. W ostatnich latach stocznia skupiała się przede wszystkim na działalności remontowej. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Na rynek nowych budów Nauta powróciła dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów na terenach gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 400 osób i będzie zwiększane w szybkim tempie. W tym czasie stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek i negocjuje kolejne zlecenia.
 
Fitjar Mekaniske Verksted AS to niewielka norweska stocznia położona na wyspie Stord, na południe od Bergen. Zakład zatrudniający około 60 osób działa na rynku od 1957 r. Swoje produkty dostarcza przede wszystkim dla klientów z branży offshore i rybołówstwa.
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej