Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
Inauguracja nowych suwnic BCT PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
10.01.2015.
Image
 
 
 
Mają wysokość dwudziestopiętrowego bloku, zasięg ramion równy połowie boiska piłkarskiego i bez trudu podnoszą nawet 60 ton - to nowe suwnice Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, które zostały dzisiaj, 9 stycznia 2015 r., oficjalnie powitane w BCT.
Wyprodukowane przez firmę Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. Ltd. (ZMPC) mają ponad 60 m wysokości i pięćdziesięciometrowy zasięg ramienia w kierunku wody, co pozwala na obsługę statków o 19 rzędach kontenerów. W praktyce oznacza to, że Bałtycki Terminal Kontenerowy jest technicznie przygotowany do obsługi kontenerowców o pojemności ok. 13 000 TEU, należących do klasy Post Panamax, tj. o rozmiarach zbyt dużych by mogły przejść przez Kanał Panamski.

Suwnice dostarczone zostały do BCT na początku grudnia 2014 r. na pokładzie specjalistycznego statku „Zhen Hua 8 (co obserwował też Tadeusz Urbaniak - kliknij tu) . Rejs trwał ponad dwa miesiące, w trakcie których dostarczono także trzy podobne urządzenia do portu Lome w Togo. Samo wejście do Gdyni, w związku z niekorzystnymi warunkami pogodowymi, było kilkukrotnie przesuwane. Finalnie statek przy nabrzeżu BCT pojawił się 7 grudnia, a 9 grudnia rozpoczęła się trwająca dwa dni operacja rozładunku suwnic i przenoszenia ich na tory nabrzeżowe. Od tego czasu rozpoczęły się odbiory techniczne oraz ostateczne przygotowanie ich do pracy.
 
Image
 
 
Jeszcze w tym roku Bałtycki Terminal Kontenerowy wzbogaci się o dwa podobne urządzenia. Nie będą to jedyne zakupy realizowane w ramach prowadzonego od 2012 roku programu inwestycyjnego o wartości ponad 200 milionów złotych, z których znaczna część pochodzi ze środków Unii Europejskiej. W jego ramach prowadzone są zakupy sprzętu przeładunkowego - między innymi suwnic kolejowych, wozów podsiębiernych i naczep kontenerowych - ale również wymiana nawierzchni placów składowych czy wdrażanie systemów informatycznych.
 
Image
 
Na uroczystą inaugurację przybyli i po przywitaniu przez prezesa BCT, Krzysztofa Szymborskiego, słów ciepłych używając, wypowiadali się: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Dorota Pyć, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, poseł na Sejm RP Tadeusz Aziewicz i prezes ZMPG-a S.A. Janusz Jarosiński
 
 
Równocześnie, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, prowadzona jest modernizacja terminalu kolejowego BCT obejmująca m.in. przedłużenie istniejących torów, co pozwoli na równoczesną obsługę do trzech składów całopociągowych. Jest to o tyle ważne, że od kilku lat zaobserwować można rosnący udział przeładunków kolejowych w ogólnej liczbie operacji prowadzonych w BCT - utrzymuje się on na poziomie ponad 35%, nierzadko przekraczając 40%.

Program inwestycyjny, który zakończy się w tym roku, wraz z inwestycjami w infrastrukturę portową pozwoli na zwiększenie potencjału przeładunkowego o ponad połowę oraz umożliwi przystosowanie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego do obsługi statków pełnomorskich.

W trakcie uroczystości suwnicom nadane zostały imiona Gdynka i Gdynek. To propozycje, które zwyciężyły w konkursie organizowanym przez Bałtycki Terminal Kontenerowy wspólnie z redakcją Dziennika Bałtyckiego, na który Gdynianie i miłośnicy portów nadesłali ponad 170 propozycji.
 
Image
 
Laur, w postaci nagrody prezesa BCT otrzymała za te nazwy Dorota Nelke
 
 
Image
 
I na zakończenie nie mogło zabraknąć oczywiście przecięcia wstęgi
 
 
Więcej informacji:
Michał Kużajczyk
Marketing Manager
Tel. (+48) 661 559 400


* * *

BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) z siedzibą w Porcie Gdynia, uruchomił przeładunki kontenerów w 1979 roku. Jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim, co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 roku. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a potencjalna wydajność wynosi 1,2 mln TEU. Firma zatrudnia obecnie 282 pracowników i kontroluje 30% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Spółka jest w dobrej kondycji finansowej, jest też znaczącym i cenionym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT ustanawia korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w standardzie świadczonych usług. BCT obsługuje zdecydowaną większość ładunków skonteneryzowanych w relacjach morskich w Polsce.

* * *

Baltic Container Terminal - część Grupy ICTSI


International Container Terminal Services Inc. to międzynarodowa korporacja z siedzibą na Filipinach, zajmująca się zarządzaniem terminalami kontenerowymi. Założona w 1987 r. przez Enrique Razona Jr., zaczynała od przejęcia terminalu w Manili, by w wyniku prowadzonej od 1994 r. ekspansji, stać się właścicielem dwudziestu dziewięciu terminali na całym świecie, w tym m.in. w Polsce, Gruzji, Brazylii, Japonii i Ekwadorze. Za swój cel ICTSI uznaje tworzenie i rozwój najwydajniejszych terminali, stanowiących część większych szlaków transportowych, co pozwala klientom spółki efektywnie konkurować na rynku globalnym. Od 1992 roku firma notowana jest na Filipińskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (PSE), gdzie jest jedną z trzydziestu największych spółek. Enrique Razon zaś figuruje na trzecim miejscu listy najbogatszych Filipińczyków i jest znanym filantropem, wspierającym zwłaszcza rozwój sportu - ufundował m.in. 9-piętrowe centrum sportowe dla Uniwersytetu De La Salle w Manili.

W 2003 r. ICTSI przejęło całość udziałów w najstarszym i największym polskim terminalu - Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Stanowiącą część gdyńskiego portu spółkę założono w 1976 w odpowiedzi na wzrostu udziału kontenerów w światowym transporcie. W latach osiemdziesiątych terminal obsługiwał całość obrotu drobnicowego między Polską a Anglią, w ostatniej dekadzie XX w. przeszedł gruntowną modernizację. W jej ramach wdrożono komputerowe systemy zarządzania, zbudowano kryty magazyn oraz infrastrukturę do napraw kontenerów.
 
Image
 
Oczywiście co jakiś czas mamy możliwość obserwacji konsekwencji powietrznych ruchów Tadeusza Urbaniaka nad tym zakątkiem gdyńskięgo portu
 
 
Po przejęciu przez ICTSI, kontynuowano projekty modernizacyjne, co pozwoliło zwiększyć możliwości przeładunkowe ponad dwukrotnie, do poziomu 500 tys. TEU (jednostka pojemności, równoważna standardowemu kontenerowi dwudziestostopowemu), uzdrowić sytuację finansową spółki oraz utrzymać pozycję wysoko ocenianego pracodawcy. W 2007 r. BCT został sklasyfikowany na 3 miejscu wśród wszystkich terminali nad Morzem Bałtyckim, osiągając potencjalną zdolność przeładunkową na poziomie 1,2 mln TEU.

Dziś, BCT jest drugim co do wielkości przeładunków terminalem w Polsce i zarazem jednym z najważniejszych okien na świat polskiego eksportu, jako że jego największy konkurent - gdański Deepwater Container Terminal, służy głównie przeładunkom na trasie Azja - kraje bałtyckie. Oprócz nich, na polskim rynku działają jeszcze Gdynia Container Terminal, Gdański Terminal Kontenerowy oraz DB Port Szczecin, w ograniczonym stopniu przeładunek kontenerów oferuje również Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia.

BCT jest również jednym z liderów transportu intermodalnego w Polsce. Jest to forma przewozu, w której używa się wielu środków transportu przy wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej (np. kontenera). Pozwala to na zmniejszenie kosztów, zwiększenie szybkości oraz zmniejszenie ryzyka uszkodzenia towaru. Obecnie ponad 40% ładunków opuszcza BCT koleją. Terminal angażuje się w rozwój Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk Gdynia - Rijeka), który sklasyfikowany został jako działanie priorytetowe w programie rozwoju transeuropejskich sieci transportowych TEN-T. Realizacja tej Inwestycji, to olbrzymia szansa na wzrost polskiego eksportu, a co za tym idzie - nowe miejsca pracy w naszym kraju.

Źródło: BCT
Zdjęcia: BCT, Tadeusz Urbaniak, Cezary Spigarski (i komentarz) (więcej fotek - galeria)
 
Zmieniony ( 10.01.2015. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej