Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
"Sołdek" - kamień węgielny polskiego przemysłu okrętowego PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
01.11.2014.
Image
 
W dziejach polskiego budownictwa statków, ta data bez wątpienia ma wyjątkowe znaczenie. Dotyczy bowiem budowy pierwszego zbudowanego przez polską stocznię statku pełnomorskiego, zwodowanego tylko po trzech latach od zakończenia drugiej wojny światowej, i to w stoczni dotkniętej poważnymi zniszczeniami. Chodzi oczywiście o statek, któremu została nadana nazwa „Sołdek”, a stocznia, która go zbudowała, to Stocznia Gdańska. Zaś początek tej budowy dało położenie 3 kwietnia 1947 roku stępki pod ów statek, natomiast 6 listopada 1948 roku odbyło się jego wodowanie (czyli stało się to niemal dokładnie 66 lat temu), z kolei 25 października 1949 roku podniesiono na nim banderę, co znaczyło, iż statek otrzymał gotowość eksploatacyjną. Uroczystość ta odbyła się przy Wałach Chrobrego w Szczecinie, ponieważ tenże statek, będąc rudowęglowcem o nośności 2540 ton wszedł w skład floty szczecińskiego oddziału GAL-u (na którego zamówienie został zbudowany), kilkanaście miesięcy później, po reorganizacji struktur własnościowych przedsiębiorstw armatorskich, stając się częścią obsady tonażowej Polskiej Żeglugi Morskiej.

Od 6 lat „Sołdkowi” poświęcone są specjalne seminaria, organizowane przez Towarzystwo Przyjaciół Statku - Muzeum s/s „Sołdek” oraz Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, obecnie już jako Narodowe. I właśnie niedawno, bo 28 października br., w związku z przypomnianą tu rocznicą wodowania „Sołdka”, w sali konferencyjnej Narodowego Muzeum Morskiego miało miejsce seminarium pod znamiennym hasłem: „Sołdek” - kamień węgielny polskiego przemysłu okrętowego”. Przybyło nań sporo osób, niezmiennie interesujących się dziejami tego przemysłu, nie zabrakło i tych, którzy te dzieje praktycznie tworzyli, jak np. prof. Lech Kobyliński. Seminarium otworzył dyrektor NMM, dr inż. Jerzy Litwin, z zapowiedzią przybycia prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza.

Image
 
 

Nie była to zresztą wizyta przypadkowa. Okazją jego przybycia było nie tyle uczestnictwo w tym seminarium, ile głównie złożenie życzeń dyrektorowi J. Litwinowi, obchodzącemu 70 - lecie swoich urodzin oraz 50-lecie pracy związanej przede wszystkim z ochroną naszego dziedzictwa morskiego.

Image
 

Prezydent Adamowicz podkreślił zasługi Jubilata na rzecz wszystkiego, co dotyczyło i wciąż odnosi się do naszych spraw morskich, a zwłaszcza rozwoju muzealnictwa morskiego. W dowód tego wysokiego uznania przez władze miejskie, prezydent oznajmił o przyznaniu przez nie dyrektorowi Litwinowi nagrody pieniężnej. Życzenia związane z tymi osobistymi dyrektora Litwina rocznicami wraz z gratulacjami złożyli m.in. także w imieniu Szczecińskiego Klubu Kapitanów Żeglugi Wielkiej kpt. Wiktor Czapp, prezes Polskiego Towarzystwa Nautologicznego prof. kpt. ż. w. Daniel Duda, dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Karola Olgierda Borchadta nr 42 w Gdyni, oczywiście w asyście uczniowskiej...

Image
 

Z uwagi na bogaty zestaw tematów ujętych w porządku seminarium, tu wymieńmy tylko kto i na jaki temat się wypowiedział. I tak: dr inż. Witold Kuszewski, prezes TPSM „Sołdek” przypomniał przebieg budowy „Sołdka” w latach 1948-1949;

Image

z okresem jego eksploatacji zamykającym się w latach 1949 - 1981 zapoznał Maciej Maksymowicz z NMM;

Image

zaś o „Sołdku” jako muzeum opowiedział Andrzej Truszkowski, też z NMM,

Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)
 
a prorektor Politechniki Gdańskiej, uprzednio dziekan Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa tej Uczelni prof. dr hab. inż. Marek Dzida opowiedział o profesorach Politechniki Gdańskiej - uczestnikach w procesie projektowania, budowy i eksploatacji statku „Sołdek”,

Image

znowu kapitan Czapp (znaczy syn kapitana Wiktora Czappa) scharakteryzował organizację Polskiej Żeglugi Morskiej w okresie użytkowania eksploatacyjnego „Sołdka”, a na ręce dyrektora Jerzego Litwina trafiła tablica upamiętniająca 1000 rejsów m/s "Jedność Robotnicza" w Polskiej Marynarce Handlowej, datowana na rok 1972 (zdjęcie w powiększeniu).

Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)

Ponadto w drugiej części seminarium głos zabrali: Leonard Wieliczko z NMM (o „sołdkowym” zapleczu socjalnym),
 
Image
 
Monika Jankiewicz-Brzostowska (o „Sołdku” w malarstwie i grafice”),
 
Image
 
 
Jerzy Litwin (o „Sołdku” jako głównym eksponacie muzeum, i tenże o akademickiej wizji adaptacji na potrzeby ekspozycyjne ładowni nr 2 Statku - Muzeum „Sołdek”,

Image
 

a dr inż. Leszek Wilczyński z Centrum Techniki Okrętowej zajął się omówieniem różnicy między „Sołdkiem” z roku 1948, a „Sołdkiem”, który powstałby w roku 2014.

Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)

Image
 
I na zakończenie kolejne dary dla muzeum od kapitanów Czapp ze Szczecina
 

Można zatem powiedzieć, że na to seminarium przygotowano nader ciekawy zestaw tematów, uzupełniający w znacznej mierze tematykę poprzednich seminariów. Ala skoro za hasło wiodące seminarium przyjęto „Sołdek -kamień węgielny polskiego przemysłu okrętowego”, to pewnie szkoda, że nie znalazło się nieco czasu na refleksję typu, co nastąpiło potem w tym przemyśle, zwłaszcza jednak dlaczego stało się w nim to, co się stało, że upadły trzy największe stocznie, pociągając za sobą wiele zakładów, i ich dostawców? Może na taką refleksję przyjdzie pora na kolejnym, za rok seminarium?... (seh)

Zdjęcia: Cezary Spigarski (więcej fotek - galeria)
Zmieniony ( 02.11.2014. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej