Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
Kontrakt na przebudowę platformy podpisany! PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
01.11.2014.
Image
 
 
30 października br. doszło do podpisania kontraktu na przebudowę pracującej w barwach LOTOS Petrobaltic S.A. platformy "Petrobaltic". Do tej pory jednostka ta wykorzystywana była do wykonywania odwiertów w poszukiwaniu węglowodorów pod dnem Bałtyku. Kontrakt zakłada przebudowę platformy i przystosowanie jej do możliwości wydobywczych. Zdemontowane mają zostać urządzenia i instalacje wiertnicze, mają pojawić się urządzenia do wydobycia ropy i gazu oraz ich separacji, całość powinna wkrótce stać na nowych nogach i mieć rozbudowany ponton (kadłub znaczy się) oraz więcej pomieszczeń hotelowych. Kontrakt podpisywali przedstawiciele zainteresowanych firm - konsorcjum firm stoczniowych z Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) S.A. podjęło się przeprowadzenia wspólnymi siłami zaplanowanych prac.

A są to:
- Stocznia Remontowa NAUTA S.A. (posiada fachową wiedzę i doświadczenie w remontach statków różnego typu od rybackich po produkcję wojskową);
- Energomontaż Północ Gdynia Sp. z o.o. pracująca w przebudowach specjalistycznych jednostek offshorowych - z wielkim atutem - suchym dokiem (dawniej nazywanym SD 2 - "made in" prof. Bolesław Mazurkiewicz, gdyby ktoś nie pamiętał dop. red.) i dwoma halami - do montażu konstrukcji stalowych oraz drugiej do cięcia blach i prefabrykacji wstępnej usztywnień;
- Stocznia CRIST S.A. - przedstawiać? - chyba nie trzeba - dość powiedzieć, że dok SD 1 jest pod ich pieczą ("made in" prof. Bolesław Mazurkiewicz), i sami w nim zbudowali dwie całkiem niemałe jednostki do stawiania wież wiatrowych ("Innovation" i "Vidar"), a także pełnomorską barkę jack-up funkcjonalności platformy dla przemysłu offshore - "Thor".

Dwie pierwsze znajdują się w posiadaniu MARS Shipyards&Offshore, a w Crist S.A. MARS S&O posiada nieco poniżej 30% udziałów. Natomiast sam MARS S&O znajduje się w składzie PGZ.

Wychodzi na to, że co trzy głowy to nie jedna, a każda z tych firm ma za sobą doświadczenia stoczniowe! Oczywiście zaraz będą słyszalne (a właściwie już są) pytania i powątpiewania czy dadzą radę? Gdańska Stocznia REMONTOWA S.A. cieszy się dzisiaj zasłużoną reputacją firmy-specjalisty od remontów i przebudów platform - ale przecież też był moment, kiedy robili to po raz pierwszy... i co? - dali radę. Czas pokaże jak poradzi sobie z zadaniem obecne konsorcjum, ale jeśli o mnie chodzi - wierzę, że tak!

Sama uroczystość związana z podpisaniem kontraktu przeprowadzona została w specjalnie przygotowanym namiocie na terenach NAUTY. Przyjechała na nią cała śmietanka zainteresowanych, wśród nich można było zauważyć Marszałka Senatu Bogdana Borusewicza, przyjechali: Minister Skarbu Państwa Włodzimierz Karpiński i Podsekretarz Stanu w MSP Rafał Baniak, Przewodniczący Komisji Skarbu Państwa Tadeusz Aziewicz, Wicewojewoda Pomorski Michał Owczarczak, Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek, Wiceprezydent Sopotu Bartosz Pietrusiewicz, Prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A. Paweł Olechnowicz, Prezes Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojciech Dąbrowski i wielu innych gości.

Image
 
Kontrakt podpisali od lewej: Prezes Zarządu Stoczni Remontowej NAUTA S.A. Andrzej Szwarc, Prezes Zarządu Energomontaż Północ Gdynia Sp. z o.o. Włodzimierz Dyrka, Prezes Zarządu LOTOS Petrobaltic S.A. Zbigniew Paszkowicz, Prezes Zarządu CRIST S.A. Ewa Jolanta Kruchelska
 

Image
 
Jako pierwszy głos zabrał minister Włodzimierz Karpiński, jak powiedział: "Dzisiaj byliśmy świadkami, że polskie inwestycje w obszar energetyczny bardzo mocno stawiają na polską myśl inżynieryjną, postawiły na polski kapitał - projekt jest finansowany przez polskie instytucje finansowe i dzisiaj konsorcjum zaplanowane przez polskie firmy będzie udowadniało, że potrafi wykonywać najbardziej skomplikowane projekty inżynierskie (...) Złoże B8 (ok. 70 mil od Jastarni, w polskiej strefie ekonomicznej, dop. red.) to potencjał 3,5 miliona ton ropy - wysoki wolumen, który będzie zabezpieczał nasze możliwości w polskich rafineriach (...) Zależy nam na tym, aby od pierwszego stycznia 2016 roku wydobywać polską ropę z dna polskiego morza, przez polskie firmy!"
 
Image
 
 
Prezes Paweł Olechnowicz w swoim wystąpieniu: "(...) realizujemy program (dynamicznego rozwoju Grupy LOTOS dop. red.) z myślą, która nam do tej pory przyświecała, w oparciu o wiedzę inżynieryjną i siły fachowe środowiska, głównie pomorskiego. To jest istotne i ważne, ponieważ Pomorze silne gospodarczo i bardziej bezpieczne energetycznie to wsparcie programu rozwojowego Polski - szczególnie w kontekście sąsiedztwa wschodniego, które inwestuje bardzo dużo nie tylko w sprawy gospodarcze, ale również w zbrojeniowe - to bardzo istotne, abyśmy byli tutaj odpowiednio silni i potrafili odpowiednio się zabezpieczyć (...) Platforma powinna stanąć na nogach i rozpocząć eksploatację złoża B8 z końcem przyszłego roku, co będzie miało ważny wpływ na bezpieczeństwo energetyczne Pomorza i kraju (...)". Jak dodał jeszcze prezes podpisanie dzisiaj stało się faktem, ale prace związane z przebudową już trwają i są na poziomie zaawansowanym - czas nagli.
 
Image
 
Prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojciech Dąbrowski - "Cztery lata temu na tym nabrzeżu odważyliśmy się mieć marzenia o przywróceniu stoczni morzu. W obliczu totalnego kryzysu w przemyśle stoczniowym, odważyliśmy się marzyć o przyszłych rynkach, produktach i partnerach - w tym momencie dla nas zupełnie niedostępnych." Jak powiedział za tymi marzeniami zaczęła się jawić mądra polityka gospodarcza, dająca możliwość pozyskania klientów, w tym z grona spółek skarbu państwa, ale i z zagranicy. Wspomniał też przy okazji o programie modernizacji polskiej marynarki wojennej - zadaniu, które będzie podejmowane wspólnie z podmiotami z całego wybrzeża.
 
 
Potem odbył się jeszcze briefing prasowy z udziałem mówców. Odpowiadając na pytanie dotyczące kosztów prezes Olechnowicz podał kwotę w granicach 335 milionów zł. Zapowiedział też raczej partnerskie współdziałanie firm związanych z przebudową i wspieranie ich działań przez inwestora, bez straszenia ewentualnymi karami wynikającymi z zapisów umownych choćby w kwestii terminów wykonania - nagrodą dla wszystkich ma być platforma, która o czasie stanie na złożu B8 i rozpocznie jego eksploatację (obecnie planowane wydobycie ropy ma wynieść ok. 250 tys. ton rocznie). Platforma otwiera drogę przed realizacją szerokiego programu inwestycyjnego - chodzi o złoża gazowe B4 i B6 - będą tu potrzebne również nowe platformy. Jak powiedział prezes zdobycie doświadczeń związanych z przebudową obecnej daje też nadzieję na pozyskanie później nowych zleceń na realizacje projektów nowych platform.
 
Image
 
 
 
Odbyła się też na koniec maleńka wycieczka w kierunku chmur, podczas której zainteresowani mogli przyjrzeć się dzisiejszej Stoczni NAUTA S.A. z nieco lepszej perspektywy

Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski (więcej fotek - galeria)
Zmieniony ( 01.11.2014. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej