Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
Ostatni transatlantyk Stefan Batory PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
13.12.2010.
Image
 
10 grudnia br. w Muzeum Miasta Gdyni, przy udziale ponad stu osób odbyła się promocja kolejnego albumu Jerzego Drzemczewskiego, tym razem poświęconego „Stefanowi Batoremu” - ostatniemu polskiemu transatlantykowi. Przypomnijmy, że rok temu o tej samej porze ukazał się pierwszy album z serii polskich transatlantyków tego autora zatytułowany „Legenda „Batorego” w fotografii”.
Nowy album ma 268 stron formatu 312x230 mm oraz 846 zdjęć związanych z 19 letnią historią eksploatacji tego statku pod polską banderą na linii Gdynia-Montreal.
Laudację na temat albumu wygłosił prof. zw. dr Jan Kazimierz Sawicki

Image

podkreślając jego wyjątkowe walory poznawcze i dokumentacyjne. Jako inicjator i redaktor liczącej już 41 pozycji serii Księgi Floty Ojczystej profesor, który jest niekwestionowanym liderem wśród historyków zajmujących się najnowszą historią polskiej gospodarki morskiej, stwierdził też że album pt. „Ostatni transatlantyk Stefan Batory” jest już piątą pozycją tego autora poświęconą historii polskiej żeglugi, wydaną od 2006 r.
Sam autor w swoim wystąpieniu mówił,
 
Image
 
że ten niczym specjalnie nie wyróżniający się statek, którego prędkość eksploatacyjna wynosiła zaledwie 16 węzłów, a podróż z Gdyni do Montrealu trwała aż 12 dni, dzięki wspaniałej załodze stał się prawdziwym pływającym ambasadorem Polski i polskości. Jego słynna kuchnia, wspaniała obsługa oraz stworzona przez załogę cudowna atmosfera, będąca połączeniem staropolskiej gościnności z dobrą, beztroską zabawą i relaksem powodowała, że prawie każdy pasażer czuł się tam swobodnie i swojsko. Podkreślił, że ok. 70 proc. zdjęć zamieszczonych w albumie pochodzi z prywatnych zbiorów kilkudziesięciu członków załogi tego statku, którzy dostarczyli je wydawnictwu Porta Mare, które album ten opracowało i wydało.
O słynnym transatlantyku, który przeszedł również do historii światowej żeglugi jako ostatni transatlantyk wieńczący 150 letnie dzieje regularnej żeglugi pasażerskiej między portami angielskimi i kanadyjskimi i jako jeden z dwóch ostatnich liniowców pasażerskich na szlaku płn. Atlantyku, mówili również kapitanowie: Jerzy Pszenny – pierwszy jego dowódca i Hieronim Majek, który dowodził statkiem podczas jego ostatniej podróży liniowej. O jego 19 letniej bezawaryjnej służbie pod polską banderą mówił st. mechanik Jan Rackmann, który na „Stefanie Batorym” przepracował w sumie 18 lat. Natomiast o specyfice pracy lekarza okrętowego i osobistych doświadczeniach w przeprowadzaniu na statku trudnych zabiegów i operacji mówił dr Jan Nowoczyn – były ordynator chirurgii w szpitalu PCK w Gdyni.

Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
 
Miłym akcentem było również wręczenie autorowi albumu przez mgr inż. Andrzeja Głuszka unikatowego planu transatlantyku „Sobieski”,
 
Image
 
Image
 
według którego remontowano ten statek w 1947 r. w stoczni gdańskiej, który otrzymał on bezpośrednio od kpt. Tadeusza Dębickiego – jednego z najwybitniejszych polskich żeglugowców lat 1930-1952. Niespodzianką, również dla organizatorów była prezentacja filmu z ostatniego rejsu statku na Morze Karaibskie dla tvp i telewizji francuskiej przez obecnego na promocji red. Wiesława Mrówczyńskiego, znanego realizatora i producenta m.in. filmów przyrodniczych i podróżniczych (drzem).
 
Image
 
Zdjęcia: Tadeusz Lademann (więcej fotek - galeria)

Zmieniony ( 17.06.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej