Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej
 
 
Port Gdańsk - "języczek u wagi" Europy Bałtyckiej PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
24.01.2009.
Image
 
Analitycy medialni przyjmują dość powszechnie, że miarą rankingowej pozycji portu morskiego są jego stale rosnące przeładunki. Ta pozornie logiczna teza zawiera jednak błąd zlekceważenia faktu, że porty są jedynie ogniwami łańcucha gry rynkowej. I to gry toczącej się na polu polityki gospodarczej wielu krajów. Realizacja obowiązującej w Polsce od 1996 roku "Ustawy o portach i przystaniach morskich" narzuca dodatkowo "spolegliwość" naszych portów wobec polityki aktualnie sprawującej władzę ekipy rządowej.
Spójrzmy zatem na przeładunkową statystykę zamknięcia roku 2008 w porcie gdańskim z taką świadomością i przez pryzmat polityczno-gospodarczych założeń, które pół wieku temu postawił przed nim ówczesny polski rząd. Strategia rozwoju portu - realizująca program RWPG - narzuciła mu wtedy dominantę eksportera węgla i championa w przeładunku paliw płynnych. Te zadania - zlokalizowane w "zewnętrznym" dla starego gdańskiego portu Porcie Północnym - zaistniały infrastrukturą z potencjałem rocznego przeładunku 10 milionów ton węgla wyłącznie w eksporcie i 33 milionów ton przetaczanych paliw płynnych. Inwestycja zdążyła się zamortyzować... nigdy nie osiągnąwszy jednak zakładanych zdolności przeładunkowych. 
Zmieniony ( 17.06.2011. )
Więcej…
 
Wieści z Portu Gdynia PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
24.01.2009.
Image
 
Pirs Południowy zmodernizowany

Dobiega końca kolejna z prowadzonych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. inwestycji. Kosztem 15 milionów złotych zmodernizowano przeznaczony do przeładunku  chemikaliów płynnych i paliw Pirs Południowy. Będą tam mogły cumować statki o długości 150 m, co znacząco zwiększa możliwości przeładunkowe stanowiska.
Pirs Południowy nabrzeża Duńskiego znajduje się na terenie MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o. Przeznaczony jest do przeładunku płynnych ładunków masowych. W skład bazy obsługi chemikaliów wchodzi stanowisko obsługi zbiornikowca, rurociągi oraz stanowisko przeładunku cystern i przepompownia technologiczna.
Zmieniony ( 17.06.2011. )
Więcej…
 
Stocznia Gdańska S.A.: o roku 2008 i 2009 PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
18.01.2009.
Image
 
Bieżąca sytuacja Stoczni Gdynia S.A. i Stoczni Szczecińskiej Nowa z oczywistego powodu zdominowała informacje o naszym przemyśle okrętowym. Mniej natomiast media interesują się Stocznią Gdańską, która już od ponad roku ma swego właściciela, ukraiński koncern metalurgiczny ISD. Ale ta stocznia, mimo że też boryka się z trudnymi problemami, pracuje, budując statki, konstrukcje stalowe i wieże wiatraczne. O tym, jaki był dla tej stoczni rok 2008 i jak spogląda na rok bieżący jej zarząd stara się załogę informować na łamach niemal co dwa , trzy tygodnie wydawanego „Kuriera Stoczni Gdańskiej”.
Zmieniony ( 17.06.2011. )
Więcej…
 
Wspomnienia wojenne kapitana Gustawa Plewako PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
17.01.2009.
Image
 
Pracownia Historii Akademii Morskiej w Gdyni, kierowana przez  dr. hab. Jana Kazimierz Sawickiego ma już wiele zasług w utrwalaniu dziejów zarówno polskiej marynarki handlowej, jak i wojennej. W utworzonej przed laty serii „Księgi Floty Ojczystej” sama wydała lub zachęciła do wydania w tej serii innych zwłaszcza trójmiejskich wydawców, w tym i naszą Fundację Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, która listę owej serii jak na razie wzbogaciła sześcioma pozycjami o cechach monografii i wspomnień. Ostatnio wydaną przez wspomnianą Pracownię Historii jest książka kapitana marynarki i kapitana żeglugi wielkiej Gustawa Plewako pt. „Na okrętach Marynarki Polskiej i Royal Navy”.
Zmieniony ( 17.06.2011. )
Więcej…
 
O specustawie w Stoczni Gdynia S.A. PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
08.01.2009.
Image
 
We czwartek ósmego stycznia br. do Stoczni Gdynia S.A., także na spotkanie z miejscowymi dziennikarzami prasy, radia i tv przyjechał prezes Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) Wojciech Dąbrowski w towarzystwie Romana Nojszewskiego, powołanego ostatnio na tymczasowego nadzorcę kompensacji w odniesieniu zarówno do Stoczni Szczecińskiej Nowa, jak i Stoczni Gdyni oraz rzeczniczki prasowej ARP, Romy Sarzyńskiej. Obecny na spotkaniu był prezes zarządu stoczni Mateusz Filipp.
Zmieniony ( 17.06.2011. )
Więcej…
 
Gryf PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
08.01.2009.
Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)
 
3 stycznia br. do suchego doku SDI wynajmowanego przez Gdańską Stocznię REMONTOWA SA, na terenie Stoczni Gdynia SA wpłynął na remont prom m/f GRYF będący w zarządzie szczecińskiego armatora UNITY LINE. Długość: 157,9 m, szerokość: 24 m, prędkość max: 17 węzłów, wielkość GT: 18 653, ilość kabin: 70, miejsc pasażerskich: 180. M/f Gryf to nowoczesny prom ładunkowo-samochodowy, przeznaczony do przewozu samochodów ciężarowych i pasażerów zmotoryzowanych. (cs) (zdjęcia: Tadeusz Lademann)
Zmieniony ( 17.06.2011. )
 
Pierwsza inwestycja w 2009 roku rozpoczęta PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
07.01.2009.
Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)
 
W Porcie Gdynia, przy rondzie u zbiegu ulic Indyjskiej, Rotterdamskiej i Dokerów rozpoczyna się kolejna z zaplanowanych inwestycji drogowych. Dzięki modernizacji zespołu wjazdowego przy ul. Dokerów znacznie przyspieszona zostanie praca terminalu Ro-Ro. Głównym celem remontu jest zautomatyzowanie procedury wjazdu i wyjazdu z terminalu Ro-Ro.Nowa brama wyposażona będzie w nowoczesne urządzenia skanujące pojazdy wjeżdżające i wyjeżdżające z terminalu, co pozwoli udokumentować m. in stan  pojazdów i  przewożonych przez nie ładunków. Te dane przesyłane będą do punku kontrolnego, gdzie na ich podstawie kontroler podejmie decyzję o wpuszczeniu lub niewpuszczeniu pojazdu na teren terminalu.
Zmieniony ( 17.06.2011. )
Więcej…
 
Stoczniowa specustawa już "działa", ale... PDF Drukuj Email
Wpisał: Cezary   
04.01.2009.
Image
(aby powiększyć - kliknij fotkę)
Zdjęcia: Stocznia Gdynia SA, fot.: AEROFOTO
 
Przyjęta przez nasz Sejm ustawa o sprzedaży majątku, zaspokojeniu roszczeń wierzycieli oraz ochronie praw pracowników Stoczni Gdynia S.A. i Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o .o. – zwana potocznie specustawą - niemal z końcem 2008 roku podpisana przez prezydenta RP, jak wiadomo z początkiem Nowego 2009 Roku stała się obowiązującą. Do jej zapisów Komisja Europejska już żadnych uwag nie zgłosiła, gdyż została opracowana i wolą większości posłów uchwalona, oczywiście według całkowicie zalecanych przez nią wytycznych.
Zmieniony ( 17.06.2011. )
Więcej…
 
 
 
 
Strona główna
Opowieści morskie
Fundacja
Artykuły
Katalog stron
Foto Galeria
Księgarnia - sklep
FAQ
Forum dyskusyjne
Kontakt

.
Archiwum z:
 
 
 
 
Nowinki

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_newsflash.php on line 26
 
Advertisement
Foto Galeria

Najczęściej czytane

web stats
 
 
Copyright (C) 2005 - 2017 Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej